beschrijving | |
Laus Polyphoniae - Antwerpen
Hoe klonk Antwerpen in de 15de en 16de eeuw? Ons zomerfestival laat u kennismaken met de muziek die toen in kerken, stadspaleizen en straten klonk of die door de Antwerpse drukkers gepubliceerd werd. Concerten, lezingen, kindervoorstellingen, jong talent, cursussen en workshops.
O.a. Zaterdag 19 augustus - 20.00 uur - Cappella Pratensis & I Fedeli Jacob Obrecht en Jacobus Barbireau
Twee toonaangevende vertegenwoordigers van de Vlaamse polyfonie van de late middeleeuwen en vroege renaissance staan centraal in dit concert: Jacob Obrecht (1457-1505) en Jacobus Barbireau (1455-1491). Beide componisten waren o.a. als zangmeester verbonden aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Antwerpen, later de kathedraal. Obrecht werd door zijn tijdgenoten erkend als vernieuwend, met name op harmonisch gebied, en om zijn inventieve wijze om de cantus firmus te verwerken. In zijn missen en motetten gebruikte hij steeds deze cantus-firmustechniek, waarbij hij rond een bestaande melodie een meerstemmig weefsel creëerde. Zo ook in de Missa Sub tuum praesidium, een Antwerpse creatie, gezongen door de muziekkapel (mannen en jongens) van de Mariabroederschap o.l.v. Obrecht. Ze zongen Mariamissen en motetten voor Hemelvaart tijdens de liturgie en een ommegang in de stad. De mis werd waarschijnlijk gecomponeerd voor keizer Maximiliaan I op wie Obrecht indruk probeerde te maken. Antwerpenaar Jacobus Barbireau daarentegen genoot al hoge waardering van de keizer. Osculetur me, zijn enige overgeleverde, vierstemmige motet, gebaseerd op het Hooglied, contrasteert mooi met de mis van Obrecht.
|