De one-liner pope zet de Rooms-katholieke Kerk (RKK) op z’n kop. Hij twittert (@pontifex), hervormt corrupte en bureaucratische Vaticaan-afdelingen en zegt dat de RKK niet moet oordelen over homoseksualiteit maar belangrijkere dingen te doen heeft: armoedebestrijding, verbinding van christenen en moslims en werken aan een schone en diervriendelijke wereld.
Klinkt vooruitstrevend, maar zijn standpunten over condooms, abortus en vrouwelijke priesters zijn hetzelfde als die van zijn conservatieve voorgangers. Is deze mediapaus dus zo progressief als hij lijkt? Of is zijn imago vooral een kwestie van hele goede marketing?
Vanavond proberen we uit te vinden wie deze man echt is. Na een stoomcursus Vaticaan gaan we opvallende uitspraken van en over de paus onderzoeken. Met een panel van deskundigen krijgen we meer inzicht in deze veelzijdige Heilige Vader.
2016 is uitgeroepen tot het Jaar der Barmhartigheid, het thema waar de paus zich door een goede vriend liet interviewen. Het gesprek verschijnt in boekvorm: De naam van God is genade, en verschijnt op 12 januari tegelijkertijd in 82 landen.
Gasten Hendro Munsterman (1972): ‘Deze paus is noch conservatief, noch progressief: hij is radicaal en daarom profetisch. Tegelijkertijd loopt hij op eieren om de fragiele eenheid van een universele katholieke kerk te kunnen waarborgen.’ Hendro volgt en becommentarieert het Vaticaan voor het Nederlands Dagblad. Hij is rooms-katholiek theoloog en woont sinds 2003 in Frankrijk, waar hij aan de Université Catholique in Lyon systematische theologie en godsdienstwetenschappen doceert. Volgens Munsterman heeft het niet veel zin om etiketten als behoudend of vooruitstrevend op deze paus te willen plakken. Andrea Vreede (1962): ‘Franciscus wordt vaak neergezet als toffe gozer, zonder dat veel moeite wordt gedaan om zijn complexe persoonlijkheid en zijn plannen met de Kerk dieper te doorgronden. Een gemiste kans.’
|