beschrijving | | Antoine Bodar, bijzonder hoogleraar Christendom, Cultuur en Media, verzorgt openbare colleges.
ACH DE KERK !
Heeft de Kerk – stellig de Rooms-Katholieke – niet haar tijd gehad? Dat bewijst toch alleen al de ineenstorting van haar morele gezag. Toch verdwijnt geloven niet, houden ons deskundigen voor. Alleen het institutionele geloven verdwijnt: ‘God ja, Kerk neen.’ Of het agnostische standpunt: ‘Iets zal er wel zijn.’ En zo geloven velen aan van alles, terwijl ze feitelijk in niets meer geloven. Kerkgebouwen worden afgebroken of voor andere doeleinden gebruikt. Wat nog spiritualiteit heet, moet aangenaam zijn en zo mogelijk individueel. Bijkomende kwestie is dat in het huidige tijdperk van informatie het historische benul gering is en de kennis omtrent het christelijke geloof nagenoeg afwezig.
Kennis van de geschiedenis leert dat de Kerk meer woelige tijden heeft gekend. Een crisis als de huidige is te overwinnen – ook in West-Europa. Bekend maakt bemind. Wie niet weet waarvoor de Kerk staat, kan de rijkdom daarvan niet ontdekken.
Antoine Bodar zal drie hoorcolleges verzorgen:
- I Wat is de zin van de Kerk
Vrijdag 29 oktober, 20.00 – 22.00 uur, in DZ2
- II Maria en de Kerk
Dinsdag 2 november, 20.00 – 22.00 uur in DZ1
- III Liturgie: viering van de Kerk
Vrijdag 5 november, 20.00 – 22.00 uur, in DZ2
I Wat is de zin van de Kerk Vrijdag 29 oktober, 20.00 – 22.00 uur, in DZ2
Wat betekent Kerk en wat beduidt haar aanspraak op de waarheid in oekumenisch en interreliglieus perspectief en wat biedt lidmaatschap van de Kerk aan ons zelf?
II Maria en de Kerk Dinsdag 2 november, 20.00 – 22.00 uur in DZ1
Maria spreekt katholieken – meestal in tegenstelling tot protestanten -- nog wel aan. Wie is Maria? Wat is haar plaats naast Christus en welke is haar positie binnen de Kerk?
III Liturgie: viering van de Kerk Vrijdag 5 november, 20.00 – 22.00 uur, in DZ2
Wie nog eens de moeite neemt het kerkgebouw binnen te gaan om een viering mee te maken, heeft te maken met de liturgie. Wat is liturgie? Waarom zijn veel vooral jonge priesters zo lastig wanneer het gaat om de vorm en meer nog de creativiteit van de viering? Waarom wereld wijd een overeenkomende liturgie?
|